Emisja szkodliwych substancji w silniku diesla

Napęd diesla jest typem silnika spalinowego, który korzysta olej pędny jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej wydajny niż silnik benzynowy, dlatego że jego poziom sprężania jest wyższy, co umożliwia na wykorzystanie więcej dynamiki z paliwa. W napędzie diesla, procedura spalania zapoczątkowuje się w momencie, gdy ciepło wygenerowane przez sprężanie powietrza w cylindrze jest zadowalające, aby wywołać automatyczny zapłon paliwa.

Silniki diesla są uniwersalnie używane w samochodach ciężarowych, autobusach, ciągnikach rolnych i statkach, bowiem są w wyższym stopniu sprawne niż napędy benzynowe i umożliwiają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Silniki diesla dodatkowo emitują mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska.

Silniki diesla są niemniej jednak w wyższym stopniu skomplikowane i droższe w wytwórczości niż silniki benzynowe. Do tego, olej napędowy jest bardziej złożony w wytwarzaniu i dystrybucji niż benzyna, co może prowadzić do wyższych kosztów użytkowania.

Silniki diesla dodatkowo wymagają specjalistycznego oleju i filtrów, które powinny być regularnie wymieniane, co może prowadzić do ponadprogramowych kosztów użytkowania.

Silniki diesla również mogą emitować szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą ujemnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Mnóstwo państw ma obecnie ścisłe regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od producentów aut, żeby zainstalowali nadzwyczajne systemy redukujące emisję, takie jak katalizator SCR, aby osiągnąć normy emisji.

Napędy diesla także mogą być bardziej hałaśliwe niż silniki benzynowe, co może być problematyczne dla niektórych nabywców. W ostatnich latach producenci silników diesla wprowadzili dużo ulepszeń, takich samych jak wdrożenie turbosprężarek i zmodyfikowanie budowy cylindrów i komory palenia, żeby podwyższyć wydajność i zmniejszyć szum.

Silniki diesla są dodatkowo wielokrotnie traktowane w samochodach hybrydowych, bowiem zestawienie silnika diesla z silnikiem elektrycznym pozwala na wzrost wydajności paliwowej i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Ogólnie rzecz biorąc, napędy diesla są w wyższym stopniu sprawne niż napędy benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla środowiska, lecz są dodatkowo bardziej wieloaspektowe i droższe w produkcji i eksploatacji.

Pomimo tego, że silniki diesla są dzisiaj bardziej wieloaspektowe niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej trwałe i mają dłuższą żywotność niż napędy benzynowe. Są one także bardziej odporne na zużycie, bowiem przebieg spalania w silniku diesla jest bardziej kontrolowany niż w napędzie benzynowym.

Silniki diesla także generują więcej momentu obrotowego niż silniki benzynowe, co pozwala na wyższe osiągi i przyspieszenie samochodu. Silniki diesla są dodatkowo bardziej ekonomiczne w eksploatacji niż silniki benzynowe, dlatego że ich wyższa wydajność pozwala na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.

Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z narastających obaw dotyczących emisji i zdrowia powszechnego, napędy diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Sporo miast na całym świecie rozpoczyna zakazywać ruchu aut z silnikami diesla w centrach miast, a niemało krajów przewiduje przedstawienie zakazów sprzedaży nowych aut z napędami diesla w przyszłości.

Pomimo tego, silniki diesla wciąż odgrywają ważną rolę w motoryzacji, zwłaszcza w przypadku aut ciężarowych, autobusów i ciągników rolnych, gdyż są one bardziej produktywne i oszczędne niż napędy benzynowe. Producenci napędów diesla także pracują nad poprawianiem nowatorskich technologii, jak np. układy redukcji emisji i hybrydy, aby dostroić się do narastających wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia powszechnego.